Det meste av min yrkeskarriere har jeg leve meg som reporter. Som noen med et godt halvt tiårs erfaring i 'nyhetsbransjen', kan jeg trygt fortelle deg at omtrent alt du hører om journalistikkbransjen er køyeseng. Det femte boet, sier du? Ren fantasi. Jeg har hatt redaktører befalt meg å skrive historier for å se mer gunstig på annonsører og forretningspartnere, og hadde 100 prosent dokumenterte sannheter om politikere og bedriftsledere på mystisk vis forsvunnet når artiklene mine kom til forsiden eller hjemmesiden. Hvis du tror mainstream-journalistikk handler om noe annet enn å skaffe inn annonseinntekter eller behage bedriftens overherrer og de elitære administrerende direktørene og politikerne de spiller golf med, tar du dessverre feil.

Selvfølgelig er nyheter-o-sfæren fylt med eksempler på hvor langt den 'sannhetsfortellende' virksomheten kan vandre på villspor. Tror journalister er etisk drevne, pliktbundne individer, sett på å 'bare fakta'? Vel, her er 13 ganger noen av de mest respekterte og dekorerte journalister i verden forrådte publikums tillit på de mest spektakulære måtene ...



1. The Washington Post Reporter tjener Pulitzer-prisen for en helt fabrikkert historie

I 1981 satte Janet Cooke målestokken for journalistisk malfeasance da hennes hjerteskjærende historie om en 8 år gammel smellmisbruker vant årets Pulitzer-pris for funksjonsskriving. Historien var faktisk så innflytelsesrik at D.C.-ordfører / profesjonell crack-røyker Marion Berry utførte et byomfattende søk etter den unge gutten, som senere ble rapportert 'død' av byens embetsmenn. Imidlertid var det et smått lite problem med historien: temaet for Cookes nøkterne opus eksisterte aldri. Etter at hennes tidligere avis la Posten vet at legitimasjonen hennes var oppblåst, Cooke sprakk under presset og innrømmet at hun gjorde hele saken. Til i dag er hun fortsatt den eneste vinneren av Pulitzer-prisen som noensinne har gitt fra seg prisen.

2.NBC gjør spenningsopptakene mer spennende ved å rigge lastebil for å eksplodere

I en spesiell datalinje fra 1992 viste NBCs nyhetsmagazineprogram en Chevrolet pick-up truck med en sidesaddle bensintank som brøt ut i en ildkule etter en relativt lav hastighet kollisjon. Det var definitivt IKKE god omtale for General Motors den gangen, med et daværende rekordtapstap på 23 milliarder dollar og stirret ned den potensielle tilbakekallingen av nesten 5 millioner biler. Mistenkelig overfor NBCs funn, leide GM et sprøyteam av etterforskere for å kamre gjennom hver krik og krage av de forbrente kjøretøyene, og til slutt bestemte at Dateline-produsenter ikke bare løy om hastigheten på testkollisjonen (som i virkeligheten var mye raskere enn rapportert ), men at drivstoffledningene i lastebilene aldri brast. Så hva forårsaket den spektakulære eksplosjonen? Vel, som det viser seg, NBC RIGGET faktisk lastebilen for å sprenge med fjernstyrte eksplosiver - når man ser på opptak fra programmet, kan man faktisk se at lastebilen begynner å ta fyr før den andre bilen til og med gjorde utslag. Tro det eller ei, det var ikke første gang et stort nyhetsnettverk iscenesatte bileksplosjoner - ABC ble funnet skyldig i lignende tukling i en 1978-eksponering for Ford sedans, mens CBS gjorde det samme i en rapport fra 1986 om Audi 5000.



3. ABC saksøkte for millioner etter at de var på vei til matbutikk

Det 'skjulte kameraet' utsetter er knapt noe nytt innen kringkastet journalistikk. Den sensationalistiske metoden fikk dessverre en stor hit i 1996, da en jury i føderal domstol tildelte matvarekjeden Food Lion 5,5 millioner dollar i erstatning etter en ABC-spesiell som inneholdt undercover-opptak av ansatte som gjorde og sa alle slags grove ting med kjøttdeig, skalldyr og ost. Mens den fjerde kretsen etter hvert ville redusere dommen til en svak $ 2, fant appellretten ABC likevel skyldig i både overtredelse og lojalitetsbrudd, da PrimeTime Live-produsentene fikk opptakene ved å sende inn føflekker (som løy på deres CV) for å anta rollen som butikkansatte. Åh, og det forbannende beviset ABC påstått samlet fra den oppriktige oppgaven? Det er mange bevis som tyder på at hendelsene faktisk for det meste ble STAGET av ABCs innleide hender.

4. Internet Upstart Unravels Den nye republikken Reporter's Intricate Web of Lies

Visst, alle kan bare gjøre opp en historie, men når det gjelder helhetlig løgnfortelling, har få 'journalister' noen gang gjort en like god jobb med å dekke opp deres miskunnhet som Stephen Glass. I 1998, det treårige Ny republikk reporter skrev en historie om en 15 år gammel hacker som fikk en jobb som cybersecurity-spesialist. Den utrolige funksjonen trakk oppmerksomheten til Forbes ' det nye mannskapet på digital journalistikk, som gjorde noe av seg selv for å finne ut hvordan Glass nøyaktig kunne finne ut om historien. Faktasjekker kl Forbes ble mistenksom da det eneste nettstedet for selskapet som er nevnt i Glass-artikkelen, var en dårlig designet AOL-side og at det mega-enorme programvareselskapet bare hadde en offentlig telefonlinje. Det viser seg at nettsiden ble laget av Glass selv, og personen som plukket opp teknologifirmaets mottaker var broren som lot som administrerende direktør. Glass ble selvfølgelig da tvunget til å innrømme at han fremstilte hele historien; ved nærmere gjennomgang, Den nye republikken bestemte at mer enn halvparten av artiklene han skrev for publisering inneholdt sammensatte elementer.

5. Boston Globe Forfatterpenner Hjertesnakkende funksjoner med innbilte mennesker

I 1998 ble Patricia Smith kåret til en finalist for Pulitzer-prisen for - og jeg siterer - 'hennes lyriske og stemningsfulle kolonner på et utvalg av urbane temaer'. Dessverre avslørte en nærmere titt på alt det 'lyriske og stemningsfulle' forfattere en hel masse fabrikert innhold, inkludert en fullstendig tilberedt historie om en ikke-eksisterende døende kreftpasient. Etter hennes utstråling fra Boston Globe, Smith bestemte seg for å fokusere på antagelig det eneste hun liker mer enn å gjøre opp fargerike skiver av livets fortellinger om mennesker som bare bor i fantasien hennes - slampoesi, som hun er en fire ganger nasjonal mester for.

brev til mannen jeg elsker, men ikke kan være sammen med

6. Sveitsisk journalist gjennomfører dusinvis av kjente-tro-kjendisintervjuer

Det krever mye chutzpah for å skyve frem alle fabrikerte nyheter, men nerven til den profesjonelle intervjueren Tom Kummer tar virkelig kaken når det kommer til rapportens dristighet. I 2000 ble det avslørt at den sveitsiske reporteren kokte fullstendig et svimlende antall 'kjendisintervjuer', inkludert fabrikerte diskusjoner med Mike Tyson om Nietzsche og å spise insekter i fengsel, en prat med Pamela Anderson om hennes favoritt cyberpunk-romaner og en livlig debatt med Sharon Stone om hennes trang til å seksuelt frustrere menn i alle 'forskjellige samfunnsklasser'. Tippepunktet kom til slutt etter et uredelig intervju med Courtney Love, der Kummer siterte henne som blant andre poetiske perler, 'det er måker på Rivieraen, slurpet iskjølt gin og tonika' og 'minotaurus spiser kjønnsorganene til månen'.

7. Associated Press Reporter skriver historier om ikke-eksisterende byråer i to år

Å gjøre opp imaginære mennesker er en ting, men å ha galgen for å opprette helt drømte organisasjoner for en dum trådhistorie? Det er et helt nytt nivå (eller mer passende, lite) av svik, og tilsynelatende var det en dybde A. Penman Christopher Newton hadde ingen kvalifikasjoner å synke til. Fra 2000 til 2002 utgjorde han minst 40 forskjellige kilder i historiene sine - som ble spredt til tusenvis av tusenvis av publikasjoner over hele kloden - inkludert så fabelaktige ikke-byråer som 'Voice for the Disabled', 'People for Civil Rights, 'The Education Alliance' og 'The Institute for Crime and Strafing in Chicago'. Når det gjelder hvor Newton befinner seg i dag, viste mine Google-søk lite dyrebare ting - selv om jeg var en innsatsmann, antar jeg at han enten jobber for International Bureau of Unemployability eller underviser ved University of He Will Har aldri en karriere igjen.

8. Ny York Times Reporter setter en ny industristandard for uprofesjonalitet

Ikke mange mennesker blir noen gang i fokus på forsiden New York Times historier, og enda færre er gjenstand for massive 7000 ordfunksjoner. Dessverre fikk eks-reporter Jayson Blair all den oppmerksomheten av alle gale grunner, da det ble avslørt i 2003 at han plagierte og / eller produserte dusinvis av nyheter. Blant karrieren, ahem, høydepunkter? Å gjøre opp 'detaljer' om Beltway Sniper-avhøret, beskrive politiets intervjuvideoer som aldri ble spilt inn, løgnet om å besøke faren til en fanget amerikansk soldat, og skapte et svimlende utvalg av falske sitater for flere tropper i et sjøhospital. For alltid sementerer Blairs plass i pantheonen til den skruppelløse nyhetsmannen, Tidene senere vil han referere til hans arbeid som 'et dyptgående svik av tillit' og 'et lavt punkt i avisens 152 år lange historie'.

9. USA Today Reporter penner 100 forfalskede historier over en tiårsperiode

I 2002 var Jack Kelley på plass for en Pulitzer-pris for sin berømte beatrapportering. Som tilfellet med mange andre 'journalister' på listen, satte søkelyset større kontroll på Kelleys profesjonelle arbeid, og to år senere avslørte en større intern etterforskning at han hadde produsert elementer på minst 100 historier produsert for USA Today fra 1993 til 2003. Blant Kelleys største overtredelser? Ligger om å tilbringe en kveld med egyptiske ekstremister i 1997, fremstille en filosofisk diskusjon med en jødisk årvåkenhet i 2001 og på svindelaktig visst å delta i en 'jakt' for å fange Osama Bin Laden i 2003. Kelley gikk til og med så langt som å skrive opp 'manus' For skuespillere å lese for å kaste avisets faktasjekker, slo etterforskningen fast. Å, og den fengslende historien om en selvmordsbomber som fikk ham på Pulitzer-kortlisten? Ja, han gjorde den opp også.

10.New Yorker-skribenten ble funnet skyldig i å ha plagiert ... seg selv?

Fram til 2012 hadde Jonah Lehrer en ganske bemerkelsesverdig karriere. En Rhodes-stipendiat med en grad i nevrovitenskap fra Columbia University, var han jevnlig bidragsyter til The New Yorker og Wired og hadde allerede utgitt tre bøker. Spørsmål om saklighetene i artiklene hans oppsto imidlertid da konkurrerende publikasjoner observerte hvor likt Lehrers magasinarbeid var innholdet i bøkene hans. Midt i anklagene om å gjenoppgi sitt eget eksisterende innhold, kom det snart fram at han, også, kinda-sorta utarbeidet noen sitater fra Bob Dylan i 2012-tallet. Forestill deg. Den uheldige revolusjonen førte til at boken, og en av hans tidligere publikasjoner ble tilbakekalt av forlagene, effektivt drepte karrieren som profesjonell forfatter. Men det er en oppside til historien, antar jeg: nå tjener Mr. Lehrer ganske godt av å turnere på universitetshøgskoler, og tute noen svakheter om nevroner og hva som ikke er ansvarlig for all den løgnhistorien han gjorde.

11. NBC Edits 911 Call for å gjøre George Zimmerman til å lyde mer rasistisk

Oh, NBC - først legger du til eksplosive ladninger på lastebiler for å gjøre opptakene livligere for hjemmevisningspublikummet, og så remixer du en nødtelefonsamtale for å utnytte et hurtigknappet, rasende ting. Omtrent en måned etter at George Zimmerman skjøt og drepte Trayvon Martin i februar 2012, var nettverkets flaggskip morgenprogram I dag kjørte 'eksklusiv' lyd som så ut til å fange pistolmannen og sa at 'fyren ser ut som om han ikke er bra, han ser svart ut'. Dessverre var linjen et grusomt redigert utdrag fra hele 911-samtalen, noe som praktisk utelatt et sentralt øyeblikk da operatøren direkte spurte Zimmerman hvilken farge Martin var. Produsenten som var ansvarlig for gaffe ble avfyrt kort tid etter, selv om NBC - til tross for å ha stått overfor et søksmål på flere millioner dollar fra Zimmerman selv - aldri ga ut en unnskyldning for hendelsen.

12. Rullende stein Publiserer Sensational College Rape Story (som viser seg å være helt sammensatt)

Den Philadelphia-baserte reporteren Sabrina Erdely har gjort en karriere med å skrive om voldtekt og mobbing, med verk omtalt i publikasjoner som f.eks. GQ, Mor Jones og The New Yorker. I 2014 ga hun ut en utrolig historie for Rullende stein, som brakte lys over den forferdelige gjengvoldtekten av en ung kvinne i hendene på University of Virginia Phi Kappa Psi-brorskap. Nesten øyeblikkelig begynte imidlertid en haug med upraktiske sannheter å sive inn, med bevis på at det grafiske overfallet som er avbildet på Erdelys beretning umulig kunne ha skjedd (den store er at PKP ikke engang var vært for et parti natt skjedde den påståtte voldtekten.) Etter at en offisiell politietterforskning slo fast at hele saken var gjort opp, Rullende stein trakk historien tilbake. Siden den gang har det blitt anlagt tre separate ærekrenkelsesmål mot Erdely, som søker mer enn $ 30 millioner i erstatning.

13. Skammet avskjæringsskribent koker opp et halvt dusin falske historier ... Anklager deretter utgiveren sin for 'rasisme' når han ble funnet ut

Fly-by-night 'nasjonal sikkerhets' nyhetsside Avskjæringen ble designet for å holde leserne opptatt av alt av NSA-spionasje og kabellekkasje som går i vår sprø, snodige, globale Edward Village-landsby. Lite mistenkte redaktørene at noen på lønningslisten deres derimot ville trave løgnene våre, mistillitene og flat-out whoppers ved bøsselen. Tidlig i 2016 sa sjefredaktør Betsy Reed at reporteren Juan Thompson utgjorde aspekter av minst seks av historiene hans, og til og med opprettet et par falske e-postkontoer for å dekke hans spor - inkludert en i hennes navn. Blant andre mesterlige fabrikasjoner, oppfant Thompson en fiktiv fetter for å gi Dylan Roof en ny bakhistorie om hvorfor han skjøt ni mennesker i hjel i en historisk afro-amerikansk kirke i South Carolina, opprettet flere demonstranter fra Black Lives Matter som angivelig nektet inntreden til et Donald Trump-rally og tildelte ikke-eksisterende strafferettslig legitimasjon til en kilde han faktisk aldri har intervjuet. Thompson ville senere skylde feilene på testikkelkreftbehandling, mangel på 'kompetente redaktører' og, selvfølgelig, en serie ubegrunnede 'rasebiasthendelser' ved publiseringen som han sa tvang ham til å 'overdrive min personlige dritt for å bevise min verdt '.